Τα πρώτα κάγκελα στα πεζοδρόμια των Χαυτείων και οι αντιδράσεις των κατοίκων
Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς.
Τα πρώτα κάγκελα σε πεζοδρόμια στη χώρα μας για την προστασία των πεζών από τα οχήματα πρωτοεμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1930. Ο κόμβος με τη μεγαλύτερη κίνηση ήταν αυτός των Χαυτείων (Αιόλου-Σταδίου), όπου έβλεπε ο διαβάτης καταμεσής της διασταύρωσης ένα συνονθύλευμα λεωφορείων, τραμ, αυτοκινήτων ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, κάρα και πεζούς. Καθημερινώς, δε, καταγράφονταν δεκάδες ατυχήματα και σημειώνονταν ακόμη περισσότερες παρεξηγήσεις και διαπληκτισμοί.
Σε αντιγραφή όσων εφαρμόζονταν ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ο Δήμαρχος Αθηναίων Σπύρος Μερκούρης –σε προεκλογική μάλιστα περίοδο- αποφάσισε να τοποθετήσει κάγκελα στις τέσσερις γωνιές της διασταύρωσης ώστε να μην περνούν τουλάχιστον οι διαβάτες καταμεσής του δρόμου και σημειώνονται ατυχήματα με ανθρώπινα θύματα. «Πρόκειται για δουλεία που μας επιβάλουν άνθρωποι μη δυνάμενοι να εμβαθύνουν το ελάχιστον εις την ψυχολογίαν του λαού που πατάει το πεζοδρόμιον και δεν κινείται με ρόδα και λάστιχο», έσπευδε να γράψει ο σπουδαίος δημοσιογράφος Ν. Γιοκαρίνης, ο οποίος τέθηκε επικεφαλής εκστρατείας προκειμένου να πέσουν τα κάγκελα.
Δημιουργήθηκε η απαραίτητη κίνηση πολιτών, η οποία μάλιστα είχε τη μορφή «Συλλόγου Προστασίας του Πεζοδρομίου», άρχισε η αρθρογραφία, αλλά και η «μύηση» των υπευθύνων στην κίνηση. Έπρεπε όμως να πεισθεί μια σειρά υπευθύνων από τους πέντε συναρμόδιους φορείς που είχαν δικαιώματα επί των πεζοδρομίων (Δήμος, Υπουργείο Εσωτερικών, Νομαρχία, Αστυνομία, Υπουργείο Οικονομικών). Ο αγώνας κράτησε τέσσερα ολόκληρα χρόνια, μέχρι το 1937, όταν στις εφημερίδες αναγράφεται η είδηση: «Τα κάγκελα των Χαυτείων κατέπεσαν χθες την νύκτα»!
Ο δε επικεφαλής της κίνησης δημοσιογράφος Ν. Γιοκαρίνης έσπευσε να γιορτάσει το γεγονός γράφοντας πως «τα Χαυτεία πανηγυρίζουν, άνοιξε ο χώρος και οι καρδιές και η λογική ενίκησε». Από τότε πέρασαν περισσότερα από εξήντα χρόνια –επί δημαρχίας Δημήτρη Αβραμόπουλου- για να εμφανισθούν ξανά τα προστατευτικά κιγκλιδώματα στους δρόμους.